Hardlopen goed voor de Hersenen

Hardlopen en mentale gezondheid

Wist je dat bewegen niet alleen goed is voor je fysieke, maar ook voor je mentale gezondheid? In je hersenen vindt een voortdurende wisselwerking van chemische stofjes (neurotransmitters) plaats. Deze neurotransmitters zijn er grotendeels verantwoordelijk voor hoe jij je voelt. Bewegen kan bijdragen aan (het herstellen van) de balans van deze neurotransmitters en aan de groei van je hersenen.

Therapeutisch

Naar de invloed van fysieke activiteit op de mentale gezondheid is veel onderzoek gedaan, met eenduidige resultaten. Zo blijkt onder meer dat fysieke activiteit de kans op het krijgen van symptomen van stemmingsstoornissen (zoals depressie) en angststoornissen (bijvoorbeeld een sociale angststoornis) verkleint. En dat niet alleen, fysieke activiteit kan ook therapeutisch werken. Mensen met psychische klachten die fysiek actief zijn, herstellen vaker dan mensen die niet fysiek actief zijn. Ook is het zo dat je je niet veel hoeft in te spannen om je beter te voelen. Een klein beetje sporten kan al helpen. De drempel is dus laag en dit effect is voor alle leeftijden aangetoond.

Stel jezelf een doel

Hardlopen is dus zowel fysiek als mentaal kerngezond! Denk je er aan om te gaan hardlopen of doe je dit al? Stel jezelf een prachtig doel en schrijf je in voor een van de afstanden bij de Leiden Marathon.