Van de Looptrainer…

Hoe het ooit begon

Het is 1989 en wij gaan op vakantie met goede vrienden kamperen in Duitsland. Mijn vriend heeft al een loop carrière achter zich, ik heb ook wel eens hardgelopen maar dat mag verder geen naam hebben. Op een uitstapje naar Triër zien we een plakkaat hangen met de Triërer stadlauf, een 10 en 21 km. Start een finish bij de Porta Nigra (zie de foto hieronder), een monument uit de Romeinse tijd. Wij gaan de 10 km, oppert mijn vriend. Ik twijfel aan zijn verstand, ben je wel goed bij je hoofd. Teveel Duits bier en wijn tot je genomen. Hij weet mij over te halen. Midden in de zomer gaan wij 10 km rennen. Wij hebben nog een paar dagen en voorzichtig wordt er nog wat getraind vanaf de camping. Je kan toch niet onvoorbereid aan de start komen. Hardloopschoenen had ik niet. Helemaal geen hardloopoutfit eigenlijk. Moet je nu mijn kast eens zien.

Op die warme zomerse dag schrijven wij in en rennen een rondje Triër. Het ging mij niet slecht af, de tijd weet ik niet meer. Maar ik vond het een geweldige ervaring. Het gaf een kick en smaakte naar meer. Na de vakantie heb ik gelijk “echte” hardloopschoenen gekocht en is het een ongeneeslijk en onbehandelbaar virus geworden. Inmiddels jaren en vele kilometers verder heb ik verschillende marathons gelopen, waaronder New York, Berlijn, Rotterdam, Amsterdam en de Rursee marathon en meer dan honderd halve marathons, natuurlijk meerdere keren in Leiden. Heb in al die jaren in kilometers wel een rondje om de wereld gelopen en ruwweg geschat 50 paar schoenen versleten. Daarnaast ben ik al meer dan 10 jaar gediplomeerd hardlooptrainer. Heb op verschillende niveaus training gegeven van de beginners tot gevorderden. Van niets tot de marathon. Ook individueel begeleid/coach ik lopers en maak ik schema’s en probeer daarnaast zinvolle informatie te verstrekken. Elke zaterdag geef ik training aan mijn eigen loopgroep ‘De Woudrunners’ in de Leidse Hout. Mijn motto is simpel: plezier hebben en heel blijven. Luisteren naar je lichaam, geest en hou je lichaam in balans.   Ik ben Ewoud Kraaij, looptrainer

Zo maar een paar tips…

Het programma is de weg waarlangs jouw lijf wordt getraind voor een marathon. Maar laat het geen keurslijf zijn. Wees ook flexibel en creatief. Een alternatieve training als een keer zwemmen of fietsen kan geen kwaad. Of zelfs een keer een training overslaan is zeker niet verkeerd. Let op voeding. Eet voldoende koolhydraten, maar wissel het ook af. Train ook met gelletjes of bepaalde sportdrank, je lichaam moet daar aan wennen. Kijk op de pagina´s van Everdien, onze sportdiëtiste. Pas goed op je tempo, loop niet te hard. Rust is een belangrijke trainingsvorm, dus neem je rust na een flinke training. En verzorg je lichaam goed, zoals bijvoorbeeld met een massage en/of sauna.

Maar misschien is de belangrijkste tip wel: Luister goed naar je lichaam! Voel je je moe, neem dan een dagje schemavrij. Heb je kleine pijntjes? Laat het even nakijken bij jouw masseur of fysiotherapeut. Dus luister naar jouw lichaam. Indicatie voor tempo: (snelheid is afhankelijk van het individu) T2: waarbij je je lekker voelt, hartslag ca. 70/75% Marathontempo:  T3: hartslag 85/90% – T4: hartslag 90/100% is maximaal Het gaat in de trainingen, met name in lange duurlopen, niet om een snelle tijd, maar om de afstand in relatie tot een langzame tijdsduur waarbij de hartslag een belangrijke indicator is. En dan nog dit “Voor mij is iedereen die aan lichaamsbeweging doet een atleet: alleen de mate van intensiteit en de doelstellingen en focus verschillen”, aldus Frank Shorter. Hij won in 1972 de gouden medaille op de marathon. Veel succes, Ewoud