Wel of Geen Hardloopschoenen…?

Wel of Geen Hardloopschoenen?

De wetenschap is het er (nog) niet over eens. Er zijn onderzoeken die aantonen dat wanneer je hardloopschoenen laat aanmeten, dat de kans op blessures een stuk kleiner is. Andere onderzoekers laten zien dat het niet nodig is om op hardloopschoenen te lopen, want er is niet een grotere kans op blessures. Op blote voeten hardlopen zou dan ook goed kunnen zijn, maar probeer dan eens buiten één kilometer hard te lopen op blote voeten. Je gaat van alles voelen; knieën, enkels, schenen, voeten, rug en andere pijntjes. Dit komt omdat wij dit niet gewend zijn. Kunnen wij er dan niet aan wennen? Waarschijnlijk wel! Echter zal dit een hele tijd duren. Dan luidt de volgende vraag: wil jij dat ook?

Ervaring van een hardloopexpert

Marcel Wieringa is (mede-)eigenaar van De Hardloopwinkel en een gepassioneerd hardloper. Tegenwoordig vindt hij zijn doelen in ultralopen en ultratrails.  Ik ben zelf een ervaren hardloper en heb geprobeerd om op minimalistische schoenen te lopen met zeer weinig demping. Op deze schoenen lopen vergt ook een andere looptechniek. Meer rechtop lopen, kortere pas maken, op je voorvoet landen en knieën niet té ver inzetten.   Doordat je op de voorvoet landt, is er een minder hoge impact dan dat je vol op de hiel/hak landt.  

Is dat minimalistische lopen dan helemaal niks?

Het landen op de voorvoet is in hardloopland momenteel echt een dingetje. Tegenwoordig stimuleren er al meer hardloopschoenen om op je voorvoet te gaan lopen. Dit gebeurt door middel van een lagere heeldrop. Een lagere heeldrop houdt in dat de hoogte tussen de voor -en achterkant van de schoen minder groot is. Bijvoorbeeld, de voorkant van een schoen is 15 mm hoog en de achterkant is 27 mm hoog. Dan is er dus een heeldrop van 12 mm. Vroeger was 12-14 mm de norm voor hardloopschoenen.  Tegenwoordig liggen de schoenen tussen de 5 a 10 mm heeldrop. Hierdoor kom je later neer op de grond, dus meer op je midden- of voorvoet. Je hebt ook een korter contact met de grond, waardoor je ook sneller loopt. De kans op blessures wordt dan aanzienlijk kleiner.

Zijn er alleen maar voordelen?

Nee, er zijn niet alleen maar voordelen. Doordat de schoen lager wordt gemaakt, komt er wel meer belasting op de achillespees. Sommige lopers zijn hier wellicht gevoelig voor. Belangrijk is dat je over deze verschillende heeldrops goed laten adviseren in een speciaalzaak. Je ziet het namelijk niet aan de buitenkant en op de meest websites van de hardloopmerken staat het niet aangegeven. Het is dus belangrijk om je goed te laten informeren.  

De verandering van hardloopschoenen door de jaren heen

Schoenen worden steeds lichter. Dit komt doordat de tussenzool steeds lichter wordt gemaakt.  Ook wordt de hielkap steeds lichter gemaakt of compleet weggelaten. Steun haal je dan uit een kuipvormige zool waardoor je stabiliteit krijgt.   Schoenen worden ook steeds actiever. Dit houdt in dat schoenen je een zetje meegeven als je afzet. Zie het een beetje als een oude houten springplank van school. Als je daar op springt, dus energie in stopt, je een zetje mee krijgt. Door de lage heeldrop (korter contact met de grond), minder gewicht en actievere demping loop je comfortabeler en sneller. Het belangrijkste voor de meeste lopers is natuurlijk dat je comfortabel en blessurevrij loopt.   

Waarom moet ik naar een speciaalzaak?

Schoenen zien er vaak allemaal hetzelfde uit, maar er zitten zoveel verschillen tussen de hardloopschoenen. Alleen een speciaalzaak kan goed beoordelen wat voor schoenen goed zijn voor een loper. Door middel van een videoanalyse, kunnen wij inschatten welke schoen geschikt voor je is. Wij hebben uiteraard ook ervaring met alle hardloopschoenen, omdat wij ze zelf uittesten.   
Vragen over schoenen?  Mail, bel of kom langs bij

Marcel Wierenga
De Hardloopwinkel Leiden
Sint Jorissteeg 8 Leiden
www.dehardloopwinkel.nl
leiden@dehardloopwinkel.nl